HENK VAN LAMBALGEN

van Nederland naar Japan vanFrankrijknaarSpanje Marokko Ladakh BangladeshenNoordoostIndia.html van Nederland naar India Jordanie
CYCLOGRAFIE

INHOUDSOPGAVE
Op reis met Sayoko: van Nederland naar Japan; 21 juli 2009 Ė 6 oktober; 4.701 km
Na een aantal korte reizen tijdens het verblijf van Sayoko in Nederland werd het, vanwege immigratieregels, tijd om Schengen (dus ook Nederland) te verlaten. Onze eindbestemming stond vast, Japan, de route zou tijdens de reis vorm krijgen. We namen onze fietsen mee om delen te fietsen maar het was niet de bedoeling om alles te gaan fietsen. We reisden over land van Nederland naar EthiopiŽ en hebben van Bratislava naar Belgrado gefietst, een traject van zo'n 1.000 km in Turkije, korte trajecten in SyriŽ en JordaniŽ, in Egypte dwars door de SinaÔ, een traject van zo'n 450 km langs de Nijl in Sudan en een heel kort traject in EthiopiŽ. Van EthiopiŽ zijn we naar India gevlogen. Daar hebben met het openbaar vervoer rondgereisd maar uiteindelijk hebben we India op de fiets verlaten en zijn we zo Nepal binnen gereden. In het zuiden van Nepal hebben we, vooral in de vlakke Terai, ruim 400 km gefietst. We vervolgden onze reis met bus en trein via Tibet naar Beijing. Vanuit de haven van Tianjin, niet ver van Beijing, hebben we een boot genomen naar Japan.

klik hier voor de overzichtspagina van deze reis
klik hier voor een kort verslag van deze reis
klik hier voor fotoís van deze reis
klik hier voor de van-dag-tot-dag schema's van deze reis

Frankrijk Ė Spanje, door de PyreneeŽn; 19 juni Ė 8 juli; 420 km
Aanvankelijk hadden Sayoko en ik het plan om een stukje van de St. Jacobsroute, de pelgrimstocht naar Santiago de Compostella, te lopen, om vervolgens de PyreneeŽn in te trekken. Dit leek ons goed te combineren met een bezoek aan Barcelona. We hadden de heenvlucht naar Pau en de terugvlucht vanaf Barcelona al geboekt toen we in Marokko, waar we met het openbaar vervoer rond reisden, op het idee kwamen om te gaan fietsen. Thuis gekomen uit Marokko hadden we maar een week de tijd om de fietstocht voor te bereiden, inclusief de aanschaf van een fiets voor Sayoko. Vanuit Pau brachten we eerst een bezoek aan het vlakbij gelegen Lourdes. Om toch nog wat aan het originele plan vast te houden zochten we de St. Jacobsroute op die we nu niet lopend maar fietsend volgden. Zo bereikten we Saint-Jean-Pied-de-Port aan de voet van de PyreneeŽn, vanouds de verzamelplaats voor de pelgrims op weg naar Santiago de Compostella. Niet ver na Saint-Jean-Pied-de-Port fietsen we Spanje binnen en begon het te klimmen naar de Ibaneta pas op 1.057m hoogte. Via Roncesvalles daalden we af naar Pamplona waar we de fietstocht beŽindigden. Via Zaragoza reisden we per trein naar Barcelona.

Marokko; 8 februari Ė 7 april 2005; 3.141 km
Na ruim een jaar niet gefietst te hebben was het weer tijd om er op uit te trekken. Met het vliegtuig reisde ik af naar Malaga in Spanje en vandaar begon ik een fietstocht van twee maanden. Van Algeciras nam ik de boot naar Tanger en daar zette ik eerste voet op Marokkaanse bodem. Vanuit Chefchaouen trok ik, via Ketama, per fiets het Rifgebergte door. Ik bezocht de koningssteden Fez en Meknes en ging vervolgens oostwaarts om daar de Atlas door te steken. Helaas was het nog te vroeg in het jaar en waren de passen dichtgesneeuwd. Zo was ik genoodzaakt om aan de oostkant om de bergen heen te gaan. Via Guercif, Missour, Middelt, Er-Rachidia en Erfud zakte ik af naar het aan de rand van de woestijn gelegen Merzouga. De fietsreis ging verder via de Todra kloof naar het kleine maar zeer mooi gelegen Bou Tharaf. Een schitterende route door de Jebel Sahro bracht me naar Zagora. Hier vandaan ging noordwaarts, naar Marrakech, het eindpunt van de fietstocht. Op dit traject ging ik, na een bezoek aan AÔt Benhaddou, nog wel even het asfalt af voor een fantastisch mooie route naar de Tizi-n-Tichka, een pas over het Atlasgebergte.

klik hier voor fotoís van deze reis
klik hier om het van-dag-tot-dag schema van deze reis te downloaden

Door de Indiase Himalaya; 5 augustus Ė 27 september 2003; 2.597 km
Mijn droomtocht! Een reis dwars door de Himalaya over hoge passen en door onbewoond gebied. Een tocht die maar een paar maanden per jaar mogelijk is. Het grootste deel van het jaar zijn namelijk de hoge passen dicht gesneeuwd. Ik had het geluk in juli in India te zijn en nam me voor dat dit dť gelegenheid was om naar Leh in Ladakh te fietsen. Twee keer eerder was ik in Ladakh maar nog nooit op de fiets. Niettemin kende ik de route naar Ladakh, zowel via Manali als via Srinigar, en wist ik wat ik kon verwachten. De start van de tocht was in Delhi. Om toch ook iets nieuws te zien koos ik er voor om via de valleien van Kinnaur en Spiti te rijden, een gebied dat ik ook al lang wilde bezoeken. Deze route is ook een goede manier om te acclimatiseren omdat de weg geleidelijk naar de eerste pas van ruim 4.500 meter klimt. Daarbij zijn er vanuit de valleien zijtochtjes te maken waarbij flink aan hoogte gewonnen wordt. De tocht naar Leh bracht me over passen van tegen en zelfs over de 5.000 meter. Vanuit Leh maakte ik nog een uitstapje naar de Khardung La, met een hoogte van ong. 5.600 meter ťťn van de hoogst berijdbare passen ter wereld. Er zijn twee routes naar Ladakh, de route vanuit Manali had ik als heenweg gereden, zij het dat ik Manali had omzeilt via de valleien van Kinnaur en Spiti. De andere route, vanuit Srinigar in Kashmir, nam ik als terugweg. Vanuit Leh ging ik opnieuw de Himalaya over, terug naar de laagvlakte van noord India. In Srinigar zat ik echter nog steeds in de bergen en er moest dan nog aardig wat geklommen en uiteindelijk ook gedaald worden voor de wegen weer echt vlak waren. De laatste anderhalve dag naar Amritsar lagen de bergen echt achter me. In Amritsar stapte ik van de fiets en vervolgens in de trein, terug naar Delhi.

klik hier voor een verslag van deze reis

Bangladesh en noord-oost India; 24 januari Ė 23 maart 2003; 2.680 km
Het noord-oosten van India is een minder bekend en nauwelijks toeristisch gebied. Al geruime tijd wilde ik dit gebied bezoeken. Van de zeven deelstaten die tot het noord-oosten van India worden gerekend, zijn er slechts drie die zonder permit bezocht kunnen worden: Assam, Meghalaya en Tripura. Deze drie deelstaten wilde ik dan ook bezoeken. Na afloop van een reis die ik in de deelstaat Orissa had begeleid, bevond ik mij in Kolkata, een goede uitvalsbasis voor een bezoek aan het noord-oosten van India. Deze regio slingert zich om Bangladesh heen en het was daarom logisch om Bangladesh door te steken waardoor ik direct in Tripura zou komen. Na een tocht door Tripura bereikte ik Assam en vandaar uit reed ik naar de bergachtige deelstaat Meghalaya. Mechanische pech op weg naar Shillong, de hoofdstad van Meghalaya, maakte een eind aan de fietstocht. Nu ik niet meer verder kon fietsen had ik wat tijd over en die gebruikte ik om een korte trektocht te maken. Ook had ik nu tijd om op weg naar Siliguri/New Jalpaiguri de stad Phuentsholing in Bhutan te bezoeken. Het traject van Shillong naar Siliguri/New Jalpaiguri had ik eigenlijk fietsend willen afleggen om in Siliguri/New Jalpaiguri op de trein te stappen naar Kolkata maar door de pech aan mijn fiets moest ik helaas al eerder van het openbaar vervoer gebruik maken.

Over land naar India; 17 augustus 1998 Ė 20 april 2001; 40.844 km
Het plan om ooit eens over land naar India te reizen nam een andere wending na mijn fietstocht in JordaniŽ. De fiets was zo'n goed vervoermiddel gebleken dat ik vond dat dit voor mij het enige juiste vervoermiddel voor deze reis zou zijn. Een dergelijke tocht is slecht te combineren met een vaste baan en daarom zegde ik mijn baan als administrateur er voor op. Hierdoor beschikte ik over complete vrijheid. Ik had een globale planning maar hoefde me nergens aan te houden. Zo kwam Egypte niet voor in het geplande routeschema maar uiteindelijk heb ik drie maanden in Egypte door gebracht. Anderhalf jaar na mijn vertrek vanuit Ermelo reed ik de grens tussen Pakistan en India over. Daarmee had ik mijn hoofddoel bereikt maar mijn reis was nog niet over. Ik heb in twee periodes in totaal negen maanden door India gereisd, onderbroken door een verblijf van tweeŽnhalve maand in Nepal. Vanuit India fietste ik Bangladesh binnen en daar stapte ik met fiets en al in het vliegtuig en liet me zo naar Bangkok brengen. Omdat ik Thailand tijdens een eerdere reis al goed had verkend, hield ik dit maal het verblijf aldaar kort en reisde ik snel door naar Cambodja. In Phnom Penh kwam er een eind aan het fietsavontuur van ruim tweeŽnhalf jaar waarin ik bijna 41.000 kilometer had afgelegd.

klik hier voor de overzichtspagina van deze reis
klik hier voor een beschrijving van de voorbereidingen van deze reis
klik hier voor een overzicht van de verslagen van deze reis
klik hier voor fotoís van deze reis
klik hier voor artikelen die in de media zijn verschenen
klik hier voor een overzicht met statistieken van deze reis
klik hier voor een overzicht van verloren en gestolen voorwerpen tijdens deze reis

JordaniŽ Ė IsraŽl; 7 september Ė 6 oktober; 1.450 km
Aanvankelijk zou ik 'gewoon' op vakantie naar JordaniŽ gaan. Een collega van mijn toenmalige werkgever wilde juist zijn mountainbike van de hand doen. Met mijn vakantie naar JordaniŽ in gedachten moest ik denken aan een artikel van Frank van Rijn dat ik eens had gelezen in Op Pad. Hierin schrijft hij over een fietstocht die hij in JordaniŽ had gemaakt. Zo kwam ik op het idee om ook in JordaniŽ te fietsen en zodoende nam ik de mountainbike van mijn collega over. Het plan was om een rondje door JordaniŽ te fietsen, de grens met SyriŽ over te steken en vanuit Aleppo terug te vliegen. Na het rondje door JordaniŽ kreeg ik van de Syrische ambassade in Amman geen visum. Ik was genoodzaakt om de terugvlucht te wijzigen en besloot om vanuit Tel Aviv terug te vliegen. Zo kwam ik dan ook in IsraŽl waar ik overigens maar een heel klein stukje heb gefietst.

klik hier voor een verslag van deze reis

ItaliŽ; 29 juli Ė 16 augustus 1989; ong. 1.000 km
Tijdens mijn studie aan het H.E.A.O. heb ik een nieuwe tocht met Ronald gereden, maar nu op een racefiets. Een fietsbus bracht ons van Nederland naar Florence in ItaliŽ. Daar begon en eindigde onze fietstocht. We fietsten door het binnenland naar Rome. Via de kust reden we naar Pisa waarna we landinwaarts gingen tot in Florence.

Nederland Ė BelgiŽ Ė Frankrijk; juli 1986
Na het behalen van het V.W.O. diploma heb ik met een vriend, Ronald Raggers, een fietstocht gemaakt op jongensfiets. De fietstocht ging door Nederland, BelgiŽ en een heel klein stukje Frankrijk. Het verste punt was namelijk Duinkerken.