HENK VAN LAMBALGEN

EEN KORTE KENNISMAKING

HVL Voor degenen die mij niet kennen, wil ik mij eerst even kort voorstellen. Ik ben geboren op 26 oktober 1967 in Ermelo. Hier heb ik tot februari 2011 gewoond. Na het V.W.O. op Groevenbeek in Ermelo heb ik aan de Hogeschool Windesheim in Zwolle, de richting H.E.A.O. gevolgd. Binnen deze richting heb ik register-accountancy gestudeerd. Na een paar jaar had ik daar toch wat spijt van maar met alle verzamelde moed heb ik de studie dan toch afgemaakt in uiteindelijk zes jaar. Na mijn studie heb ik mijn eerste grote reis gemaakt: in vier maanden bezocht ik een klein stukje van India, Nepal, Thailand en een heel klein deel van Laos. Terug in Nederland vond ik al snel een baan bij een bedrijf in Ermelo, Modesta. Later verhuisde Modesta naar Putten. Ik verzorgde de administraties van het bedrijf en heb dit vijf jaar lang met plezier gedaan.

Van mijn 13e tot en met mijn 30e jaar heb ik gevolleybald bij de plaatselijke club Pauwervoll. Op mijn 22e ben ik gaan wielrennen. Al heel snel na aanschaf van een sportfiets ben ik met een vriend op fietsvakantie gegaan naar ItaliŽ. Na deze vakantie heb ik de sportfiets als racefiets gebruikt en heel wat kilometers gemaakt, voornamelijk individueel. Later ben ik de fiets ook weer gaan gebruiken om er meerdaagse tochten met bagage mee te gaan rijden.

Na mijn eerste lange reis bleven het reizen en de verre landen een aantrekkingskracht op me uitoefenen. Vaak zat ik te denken aan de overland route naar India. Na een fietsvakantie in JordaniŽ wist ik dat als ik ooit over land naar India zou gaan, ik dat op de fiets zou moeten doen. Omdat dit me zo vaak bezig hield besloot ik dat ik er een beslissing over moest nemen: gaan of niet gaan. Als ik niet zou gaan moest ik de plannen en fantasieŽn van zoín over land reis wel uit mijn hoofd zetten. Dat was niet nodig want ik ben gegaan ...
In augustus 1998 vertrok ik voor een reis van ruim tweeŽnhalf jaar. Op de fiets legde ik ruim 40.000 km af door Europa, het Midden Oosten, Iran, op het Indiase subcontinent en in Thailand en Cambodja. Na terugkomst van deze reis ben ik als reisbegeleider voor Koning Aap gaan werken. Een week na het sollicitatiegesprek zat ik al in het vliegtuig op weg naar India om daar een reis met een trekking in Ladakh te begeleiden.
Door het werk voor Koning Aap kwam ik weer op bekende plaatsen terug in Turkije, SyriŽ, JordaniŽ, Iran, Pakistan, India, Nepal en Cambodja. Ook bezocht in met de groepsreizen die ik begeleidde nieuwe plaatsen in deze landen maar ook landen waar ik nog niet eerder geweest was: zo kwam ik in Libanon, China, Tibet, Japan, Turkmenistan, Uzbekstan, KirgiziŽ en Myanmar.
De periodes voor, tussen of na afloop van de groepsreizen heb ik diverse malen gebruikt om zelf rond te reizen en reeds bekende of juist voor mij nieuwe plaatsen te bezoeken. Het jaar 2003 werd op deze manier een goed fietsjaar. Na afloop van een reis die ik in Orissa (oost India) begeleidde, heb ik een fietstocht van ongeveer twee maanden gemaakt door Bangladesh en noord-oost India. In de zomer ben ik tussen twee reizen door, in ongeveer twee maanden van Delhi via Kinnaur, Spiti en Lahaul naar Ladakh gefietst om vervolgens verder te fietsen naar Kashmir en Amritsar.
Eind 2004 ben ik, na een aantal reizen begeleid te hebben, vanuit Pakistan via de Khunjerabpas west China binnen gegaan en ben ik China in de totale breedte door getrokken. Vanuit Beijing ben ik met de trein naar Moskou gereisd met een korte tussenstop in Ulan Bator in MongoliŽ. Van Moskou ging het verder naar St. Petersburg, Vilnius in Litouwen, Warschau in Polen tot in Ermelo. Zoín anderhalve maand na thuiskomst zat ik al weer op de fiets in Marokko voor een tocht van ongeveer twee maanden.
Na een reis voor Koning Aap door SyriŽ en JordaniŽ ben ik in het voorjaar van 2005 nog eens terug gegaan naar Egypte. Een jaar later kon ik een speciale reis naar Turkije begeleiden naar aanleiding van de totale zonsverduistering die daar te zien was. Na afloop van die reis moest ik naar Iran om daar een reis te begeleiden. Op weg van Ankara naar Tehran reisde ik via het zuid-oosten van Turkije en maakte ik een uitstapje naar het Iraakse deel van Kurdistan.
In de eerste jaren dat ik voor Koning Aap werkte, begeleidde ik veel reizen in het Midden Oosten en in India maar in 2006 verschoof mijn werkgebied meer naar Oost AziŽ. Zo kreeg ik na de Iranreis plotseling een reis in Japan, een land waar ik nog nooit was geweest en aansluitend heb ik enkele reizen in China en Tibet begeleid. Ook in 2007 en 2008 heb ik diverse reizen in Japan, China en Tibet begeleid.
Een bijzondere groepsreis die ik in 2007 heb begeleid was de 'Zijderoutereis', in 65 dagen over land van Damascus naar Beijing. Deze reis startte dus in SyriŽ en ging vervolgens verder door het oosten van Turkije, Iran, Turkmenistan, Uzbekistan en KyrgiziŽ om daar Xinjiang, in het westen van China, binnen te gaan en tenslotte in Beijing, in het oosten van China, te eindigen. De "stan"-landen (Turkmenistan, Uzbekistan en KyrgiziŽ oftewel Kyrgizistan) waren nieuw voor mij.
Afgezien dat ik het werk als reisbegeleider sowieso leuk vond was de afwisseling in de reizen die ik nu had wel heel aantrekkelijk. Zo kreeg ik eind 2007 een groepsreis naar Myanmar en ook daar was ik nog nooit geweest.

Door mijn reizen in Japan kwam ik opnieuw in contact met Sayoko Odake, een Japanse die ik in 2003, na afloop van mijn fietstocht door Bangladesh en noord-oost India, in Kolkata (Calcutta) had ontmoet. Mijn leven nam in de lente van 2008 een heel verrassende wending toen Sayoko en ik een relatie begonnen. Van december 2008 tot begin maart 2009 verbleef ik drie maanden bij Sayoko in Tokyo. Er ontstond toen het idee om samen op reis te gaan en zodoende heeft Sayoko haar werk in een kindertehuis opgezegd en is zij begin april naar Nederland gekomen. In de drie maanden die Sayoko in Schengen mocht verblijven hebben we een aantal reizen gepland. In april zijn we naar Frankrijk (Parijs, Bayeux en Mont Saint Michel) geweest, in mei/juni naar Marokko en in juni/juli hebben we gefietst in het zuiden van Frankrijk en het noorden van Spanje.
Tegen het einde van de toegestane periode van drie maanden in Schengen zijn we begonnen met een reis van Nederland naar Japan. Deze reis begon in juli 2009 en is beŽindigd na aankomst in Tokyo op 6 oktober 2010! In december zijn we weer terug naar Nederland gegaan alwaar we getrouwd zijn. In februari 2011 zijn we naar Japan vertrokken om daar samen een nieuw leven te beginnen. Over het leven in Japan is meer te lezen onder "Life in Japan".